follow dashboard

Sabtu, 31 Mac 2012

Wedding Uncle Sam and Makcik Ros!

ASSALAMUALAIKUM GUYS!!
hahahaha...lame x ushar blog sendiri...mklm lah bz memjg...
so how's life???more excited??more fun???or whateverlahh..
ok..kali ni aku nk blogging sal wedding pakcik aku...
ALHAMDULILAH SYUKUR...akhirnya kahwin jgk my dearest uncle tu.. 
^_^


ni nak selitkan pic my big family ckit:
the most person i love in this world



Candid belaka!haha


Cabutan bertuah!


Suap menyuap ke uncle oii???
hehhe
so sweet!


para sepupu ku.. ^^


Karaoke time!family karok...
msg2 tunjuk bakat sm5 jenuh dj..
huhu


main redah je...


All my big family!


Wahh....landing baik punya!:)




Kompang dipalu..
pengantin malu..
hahahah



saat indah xkn berulang...keluarga tersayang selalu dikenang!
semoga tali persaudaraan antara kita terus mekar berkembang!
sayang korang!muuaahhhkkkkssss!
^_*

Jumaat, 16 Mac 2012

Santai JUMAAT !

KELEBIHAN SESUATU HARI (menurut ISLAM)


Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani


Allah menjadikan masa dalam seminggu tu ada 7 hari..
Isnin, Selasa ..Rabu..Khamis ..Jumaat..Sabtu dan Ahad... 
Dalam setiap hari tu, ada beberapa peristiwa penting yang tercatat dalam diari islam dan menjadi memori sepanjang zaman..
Apakah peristiwa-peristiwa itu???silalah teruskan bacaan anda :))


Hari Isnin
Peristiwa-peristiwa yang terjadi pada hari ini ialah...
1. naiknya nabi Idris ke langit..
2. nabi Musa a.s berangkat ke bukit Thursina
3. Rasulullah s.a.w dilahirkan..
4. malaikat Jibril turun kepada rasulullah s.a.w buat kali pertama.
5. Amal perbuatan umat Nabi Muhamad dilapurkan pada hari Isnin.
6. Hari wafatnya Junjungan mulia...nabi Muhamad s.a.w
7. Bukti keesaan Alah diturunkan..."Qul huwallahu ahad"


Hari Selasa
1. wafatnya jurjis
2. Nabi Yahya a.s wafat pada hari ini.
3. Nabi zakaria wafat pada hari ini juga..
4. Tukang sihir Firaun tewas  dengan mukjizat Nabi Musa...
5. Asiah iaitu isteri kepada Firaun wafat pada hari ni.
6. habil terbunuh hari selasa..


Hari Rabu
1. Allah meneggelamkan Qarun bersama keluarga dan harta kekayaanya ke dalam perut bumi.
2. Allah menghancurkan Firaun beserta semua pengikut2nya (kat laut tuh)..
3. Allah menghancurkan raja Namruz bin Kan'an dengan memasukkan serangga ke dalam telinganya.
4. Allah menghancurkan kaum nabi Saleh a.s
5. Allah menghancurkan kaum nabi Hud a.s dengan hembusan angin yang kuat..


Hari Khamis
1. Nabi Ibrahim bertemu dengan Raja mesir.
2. Saudara-saudara Nabi Yusof berjumpa dengan Nabi Yusof setelah mereka membuang dan mengasingkannya.. (masa nih, Yusof jadi raja mesir yang terkenal).
3. Bunyamin iaitu saudara kecil Nabi Yusof datang ke mesir dan berjumpa dengan nabi yusof..
4. Nabi Yaakub datang ke negeri Mesir juga...untuk bertemu anakandanya yang dirindui.
5. Nabi Musa a.s memasuki mesir pada hari khamis untuk mengajak firaun menyembah kepada Allah.
6. Rasululllah s.a.w memasuki kota mekah selepas perjanjian hudaibiyah...


Hari Jumaat
1. Pernikahan antara Adam dan hawa
2. Pernikahan antara yusof dan zulaikha
3. Pernikahan antara Nabi Musa a.s dan Shafura binti Nabi syuaib a.s
4. Pernikahan antara Rasulullah s.a.w dengan khadijah khuwailid.
5. Pernikahan antara nabi sulaiman a.s dengan Ratu balqis dari negeri Saba'
6. Pernikahan antara Rasulullah s.a.w  dengan Siti Aisyah binti Abu Bakar.
7. Pernikahan antara Ali bin Abi Talib r.a dengan fatimah az-zahra


Hari Sabtu
Hari ni pernah disebut oleh Rasulullah sebagai hari tipu daya...sebab..


1.Kaum Nabi Nuh membangkang kepada Nabinya.
2. Kaum Nabi Saleh mencabar nabinya dengan menyembelih unta yang diamanahkan kepada mereka.
3. saudara-saudara Nabi yusof mengkhianati nabi Yusof dengan mencampakkannya ke dalam perigi di padang pasir.
4. Raja Firaun mencabar Nabi Musa
5. Orang2 yahudi mengkhianati dan menejar nabi Isa a.s untuk membunuhnya. Lalu, Allah mengangkat Nabi Isa ke langit.
6. Orang2 Quraisy menipu dan mencabar Nabi Muhamad di Darun Nadwah.
7. kaum yahudi melanggar perintah Allah dengan menagkap ikan walaupun hari itu di larang mereka berbuat demikian.


Hari Ahad
1. Allah menjadikan neraka.
2. Allah mencipta bumi yang tujuh lapis
3. Allah mencipta langit yang tujuh lapis
4. Allah menjadikan 7 anggota adam.
5. Allah menjadikan bilangan hari yang tujuh.
6. Allah menjadikan bintang2 yang beredar..
7. Al;lah menjadikan laiutan yang tujuh...


Diantara hari-hari yang tujuh itu..hari Jumaatlah yang paling mulia..dan digelar penghulu bagi segala hari..banyak fadhilat yang boleh kita perolehi pada hari Jumaat...
Begitulah peristiwa-peristiwa penting yang berlaku pada sekian-sekian hari...hanya dengan mengimbas kembali lipatan sirah nabawiyah...barulah kita dapat gambaran sepenuhnya...alangkah baiknya kalau kita berada di bumi anbiya...bolehlah kita menuruti sejarah-sejarah  silam...zaman pemerintahan nabi-nabi...
InsyaAllah..moga sama-sama dapat ambil iktibar...


*yang baik dan sempurna itu datangnya dari Allah jua..dan yang buruk itu..dari hambaNya yang daif ini....





ALLAHHU AKHBAR..
MAHA SUCI ALLAH....